2011. november 7., hétfő

Titans of the study of religion: Alföldy Géza

 It may seem an exaggeration to call professor Alföldy a "titan" of this field - even if his enormous bibliography  on Roman Studies made him one of the greatest classical scholars of our times. This short post wants to be first of all a memento for the recently died scholar, who's great contribution for the field of Roman Studies has religious aspects as well. In his first studies written in Hungarian, he wrote about the cults of Pannonia, many of his studies (especially about the religious life of Aquincum) being a milestone in the field. Being the student of a great generation of archaeologists and classical scholars (Alföldi András, Kerényi Károly, Szabó Árpád, Szilágyi János György) he studied Roman history holistically: written and material sources together, as a historian of ancient history, with German preciosity. 
The research of Alföldy's contribution as a historian and epigraphist became now a historiographical actuality.




A short list of his works about Roman Religion


  1. Rez. von A. Bruhl, Liber pater. Origine et expansion du culte dionysiaque à Rome et dans le monde romain (1953). AnTan 4, 1957, 146-149.
  2. Augustalen- und Sevirkörperschaften in Pannonien. AAntHung 6, 1958, 433-459
  3. Mithras aquincumi kultuszához (Zum Mithraskult in Aquincum) AnTan 5, 1958, 73-74. – Deutsche Zusammenfassung: Bibliotheca Classica Orientalis 7, 1962, 125
  4. Rez. von W. Deonna, De Télesphore au “moine bourru“. Dieux, génies et démons encapouchonnés“ (1955). AnTan 5, 1958, 123-125
  5. Rez. von E. Gose, Der Tempelbezirk des Lenus Mars in Trier (1955). ArchÉrt 85, 1958, 224-225
  6. Liber pater oltára Scarbantiából (Altar des Liber pater aus Scarbantia). Soproni Szemle (Ödenburger Rundschau) 13, 1959, 158-162. – Deutsche Zusammenfassung: Bibliotheca Classica Orientalis 7, 1962, 239-240.
  7. Pannoniciani augures. AAntHung 8, 1960, 145-164 (deutsch). – AnTan 7, 1960, 37-52 (ungarisch). – Deutsche Zusammenfassung: Bibliotheca Classica Orientalis 7, 1962, 240. – Revidierter deutscher Text mit Nachträgen auch in Nr. 338.
  8. Kelta gyógyító istenek tisztelete a római Pannoniában (Die Verehrung keltischer Heilgötter im römischen Pannonien]. Az Országos Orvostörténeti Könyvtár Közleményei (Mitteilungen der Staatlichen Medizinhistorischen Bibliothek) 7, 1960, 105-110.
  9. Rez. von K. Kerényi, Die Herkunft der Dionysosreligion nach dem heutigen Stand der Forschung (1956). AnTan 7, 1960, 100-102
  10. Geschichte des religiösen Lebens in Aquincum. AArchHung 13, 1961, 103-124. – Aquincum vallási életének története. Budapest Régiségei (Altertümer von Budapest) 20, 1963, 47-69
  11. Rez. von P. Merlat, Jupiter Dolichenus (1960). AnTan 8, 1961, 300-302
  12. Rez. von V. Wessetzky, Die ägyptischen Kulte zur Römerzeit in Ungarn (1961). ArchÉrt 90, 1963, 146-148
  13. Zur keltischen Religion in Pannonien. Germania 42, 1964, 54-59
  14. Rez. von K. Latte, Römische Religionsgeschichte (1960). Eirene 3, 1964, 181-183.
  15. Ein Denkmal des Serapis-Isis-Kultes in Pannonien. Alba Regia 4/5, 1963/64 (1965), 87-90.
  16. Barbareneinfälle und religiöse Krisen in Italien. BHAC 1964/65 (1966), 1-19.
  17.  Rez. von L. Zotović, Les cultes orientaux sur le territoire de la Mésie supérieure (1966). Gnomon 39, 1967, 317-318.
  18. FLAMINES PROVINCIAE HISPANIAE CITERIORIS (Anejos de “Archivo Español de Arqueología“ VI), Madrid 1973, XV, 97 S.
  19. Eine frühchristliche Inschrift aus Rom. Arheološki Vestnik 28, 1977 (1978), 455-462.
  20.  Eine Mithras-Inschrift aus Aquileia (CIL V 805). ZPE 29, 1978, 157-160. – Überarbeitet auch in Nr. 436.
  21. Ein Tempel des Herrscherkultes in Comum. Athenaeum 61, 1983, 362-373. – Überarbeitet auch in Nr. 436.
  22. Epigraphica Hispanica VI. Das Diana-Heiligtum von Segobriga. ZPE 58, 1985, 139-159
  23.  Die Mithras-Inschrift aus Riegel am Kaiserstuhl. Germania 64, 1986, 433-440.
  24. Die Krise des Imperium Romanum und die Religion Roms. In: W. Eck (Ed.), Religion und Gesellschaft in der römischen Kaiserzeit. Kolloquium zu Ehren von Friedrich Vittinghoff, Köln – Wien 1989, 53-102. – Mit Nachträgen auch in Nr. 338.
  25.  DER OBELISK AUF DEM PETERSPLATZ IN ROM. EIN HISTORISCHES MONUMENT DER ANTIKE (SitzBerHAW 1990, 2), Heidelberg 1990, 114 S. – Zusammenfassung: JHAW 1989 (1990), 85-86.
  26. Una inscripción funeraria de Tarraco del Bajo Imperio. In: Miscel.lànica arqueològica a Josep M. Recasens, abril 1992, Tarragona 1992, 13-17.
  27. Hadrian als magister der fratres Arvales. ZPE 100, 1994, 464-468.
  28.  Inscripciones, sacrificios y mistérios: El santuario rupestre de Panóias/Portugal. Informe preliminar. MM 36, 1995 (Beiträge zur Fünfzigjahrfeier des Deutschen Archäologischen Instituts in Madrid im Juni 1993), 252-258. – Vgl. Nr. 425 und 485.
  29. Eine hadrianische Widmungsinschrift in der Area Sacra di Largo Argentina. In: Fülöp Gy. (Eds.), Festschrift für Jenő Fitz (Bulletin du Musée Roi Saint-Étienne B 47), Székesfehérvár 1996, 9-13. – Italienisch in Nr. 368.
  30. Die Großen Götter von Gorsium. ZPE 115, 1997, 225-241.
  31. Die Mysterien von Panóias (Vila Real, Portugal). MM 38, 1997, 176-246. – Vgl. Nr. 397; siehe noch Nr. 485.
  32.  Zeus Theos Megistos en Segobriga (zusammen mit J. M. Abascal). AEA 71, 1998, 157-168.
  33.  Zwei römische Statthalter im Evangelium: die epigraphischen Quellen In: E. dal Covolo – R. Fusco (Eds.), Il contributo delle scienze storiche allo studio del Nuovo Testamento. Atti del Convegno Roma, 2-6 ottobre 2002, Città del Vaticano 2005, 216-242.
  34.  Eine umstrittene Altarinschrift aus Vindobona. Tyche 2012.

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