2011. november 3., csütörtök

Actualities: Religious interferences

Religioni in contatto nel Mediterraneo antico. Modalità di diffusione e processi di interferenza (2008, pp. 376),  is the final volume of the papersfrom the conference «Le religioni orientali nel mondo greco e romano», hold in Loveno di Menaggio (Como), 26-28 May 2006, edited by Corinne Bonnet, Sergio Ribichini and Dirk Steuernagel.
As a result of one of the most important conferences in the topic, this volume is an interesting synthesis of religious interferences.  Written in four languages (English, French, German and Italian) the articles are grouped in four topics.  Notable, that Christianity and Judaism are included again in the large and controversial (also semiologic) category of "oriental" cults and religions (about the problem of the word see: J. R. Carbó Garcia, Studying Roman Cults of Eastern Origin in Roman Dacia, pp. 61- 62., In: Ephemeris Napocensis XX., Cluj, 2010.)
The main contribution of this volume is to share some new approaches in the study of the fusion and spread of the Roman cults, as a socio- cultural and religious phenomena.





Content
S. Ribichini, Religioni in contatto. Introduzione.Elenco delle abbreviazioni.

 Parte prima. Percorsi e diffusione: 
  J. Rüpke, Medien und Verbreitungswege von Religion im Römischen Reich. Thematische Einführung;
E. Sanzi, La trasmissione dei sistemi religiosi complessi nel secondo ellenismo. Qualche esemplificazione dall'XI libro de Le Metamorfosi di Apuleio
L. Bricault, Fonder un lieu de culte; V. Gasparini, Santuari isiaci in Italia: criteri e contesti di diffusione; A.-K. Rieger, Lokale Tradition versus überregionale Einheit: der Kult der Magna Mater
D. Steuernagel, Hafenstädte – Knotenpunkte religiöser Mobilität ? 
Parte seconda. «culti orientali», paganesimo, giudaismo, cristianesimo: 
N. Belayche, E. Rebillard, «Cultes orientaux» et pluralisme religieux. Introduction thématique
E. Tagliaferro, A proposito della Self-Presentation dell'Ebraismo: presenze e assenze nelContra Apionem; L. Renaut, Les initiés aux mystères de Mithra étaient-ils marqués au front? Pour une relecture de Tertullien, De praescr. 40, 4
A. Van den Kerchove, La voie d'Hermès, la question des sacrifices et les «cultes orientaux»
M. Zago,L'emploi des noms divins dans la Kosmopoiia (PGM XIII)
C. Macris, Les «hommes divins» et leurs dieux: le cas des cultes «orientaux».
 Parte terza. Interferenze e interazioni, integrazione e rifiuto, conversione e proselitismo: 
C. Auffarth, S. Ribichini, Pluralität, Pluralismus und Exklusivität. Thematische Einführung
M.-F. Baslez, Du culte de Cybèle au christianisme phrygien: approches d'une identité religieuse régionale
M.-Y. Perrin, De quelques homologies entre ralliements confessionnels en régime chrétien et adhésions au christianisme dans l'Antiquité tardive
I. Tanaseanu Döbler,Befreiung aus der Finsternis: Kaiser Julian und die orientalischen Kulte
W. Löhr, Konversion und Konversionserzählung. Beobachtungen zur konstruktion des Religionswechsels in der Spätantike am Beispiel Augustins
B. Clausi, Gli spazi del confronto: ascetismo cristiano e «religioni orientali» in Ambrogio e Gerolamo; C. Auffarth, Religio migrans: Die «Orientalischen Religionen» im Kontext antiker Religion. Ein Theoretisches Modell.

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